Opis Projektu:
Bohater Tygodnia- to projekt, którego celem nadrzędnym jest wdrażanie dzieci do życia społecznego. Zaletą jest nabywanie wzorowych zachowań i dawanie przykładu poprzez obserwację.
Ważnym środkiem wychowawczym jest wywołanie silnych, pozytywnych przeżyć oraz nagroda w postaci wyróżnienia i pochwały.
Każde dziecko może zostać Bohaterem, musi tylko nabyć ogólnie akceptowane zachowania, które wyróżnią go spośród innych. Dzieci mają możliwość przez cały tydzień wyróżnić się czymś szczególnym, u jednych będzie to np. niesienie pomocy tym, którzy jej potrzebują (drobna pomoc koleżeńska, chęć wzbogacania i urozmaicania kącików zainteresowań), u drugich m.in. poprawa zachowań niepożądanych (niestosowne zachowania do rówieśników, rodziców, nauczycieli oraz innych dzieci z przedszkola). Wybór bohatera wiąże się z przywieszeniem zdjęcia wyróżnionego dziecka na tablicy w szatni, dzięki czemu rodzic wybranego ucznia przygotowuje się do realizacji ustalonych na zebraniu zasad dalszej zabawy. Opiekunowie wraz z wybranym dzieckiem przygotowują ulubioną książkę i mogą przeczytać ją przed cała grupą. Rodzic prezentuje swój zawód, ucząc najmłodszych zasad wykonywanej pracy. Bohater może zaprezentować swoje umiejętności m.in. taneczne, wokalne, aktorskie, a także opowiedzieć o zainteresowaniach lub poeksperymentować z materiałami, które są w kręgu jego hobby. Przez 5 kolejnych dni 'Bohater Tygodnia' przynosi do przedszkola ulubioną zabawkę i pozwala na wspólną zabawę kolegom z grupy.
Dzieci uczą się zasad poprawnych zachowań, a także uczą sie od siebie nawzajem, jak postępować w codziennych sytuacjach; ich starania są doceniane, chwalone i nagradzane. Współdziałają z rówieśnikami, rodzicami i nauczycielami, dzięki czemu przełamują nieśmiałość.
Metody:
- praktyczne
Formy aktywności:
- prezentacja własnych zainteresowań, hobby
- słuchanie ulubionej książki Bohatera przez jego rodzica
- możliwość przynoszenia przedmiotów należących do zainteresowań Bohatera
- prezentacja swojego zdjęcia na tablicy "Bohater Tygodnia"
Efekty końcowe:
- dziecko angażuje się w pomoc innym
- dziecko chętnie uczestniczy w zorganizowanych zbiórkach na cele charytatywne
- dziecko zna wartości wspólnych działań i potrafi je realizować
- dziecko wie, w jaki sposób może komuś pomóc
- dziecko zna zasady zawarte w Kodeksie Przedszkolaka
- dziecko jest uczynne i usatysfakcjonowane z niesienia pomocy innym
- dziecko zna zasady bezpiecznych zabaw
- dziecko potrafi dzielić się
- dziecko czerpie radość z dobrze wykonanych zadań
- dziecko potrafi panować nad emocjami, przełamuje nieśmiałość