Pochwała jest jedną z najskuteczniejszych metod nagradzania dzieci. Zdarza się, że wypowiedziana w dobrej wierze może przynieść efekty inne od oczekiwanych.
Czego należy unikać?
- Pochwała nie może być generalizująca i oceniająca bez wskazania działań dziecka.
Kiedy dziecko nieustannie słyszy: ,,jesteś wspaniałe, świetne, pomocne” uczymy je, że jego poczucie wartości zależy od naszego zadowolenia. Zamiast radości pojawia się presja sprostania wymaganiom. Jest to nierealistyczne - nie zawsze można być świetnym, wspaniałym, pomocnym. Dziecko wyobraża sobie, że jeżeli nie wykona tego, o co prosi dorosły to już nie będzie świetny. Dzieciom, które przyswoiły sobie taki przekaz, poczucie winy będzie towarzyszyć potem przy każdej pomyłce. Niektóre z nich uzależniają się od oceny i jeśli nie usłyszą pochwały, są zdezorientowane, nie potrafią same ocenić jaką wartość ma ich praca. - Nie powinniśmy chwalić tylko po to, by osiągnąć pewny zamierzony skutek.
Np.: by zachęcić je do posprzątania swojego pokoju mówimy ,,jestem dumna, gdy dbasz o porządek”. Dziecko może dojść do wniosku, że zasługuje na miłość, gdy zadowala rodziców. I w przyszłości, zamiast podążać za własnymi pragnieniami, może kierować się tylko tym, czy to, co robi spodoba się innym. - Nie powinniśmy chwalić wyłącznie za dobrze wykonane zadanie.
Pomijając wysiłek uczymy je, że ważne są tylko osiągnięcia. Ono musi wiedzieć, że wkład pracy jest równie ważny. - Nie porównuj dziecka z innym.
W ten sposób promujemy rywalizację, która sprzyja konfliktom, nie współpracy.
Jak chwalić skutecznie?
- Zauważ swoje dziecko, nie oceniaj; wiąż jego działanie z radością i satysfakcją, nie z nagrodą materialną.
Ocena jest łatwa, pochwała wspierająca trudna – wymaga uwagi, wnikliwości, dostrzegania, co dziecko naprawdę zrobiło. Gdy Twoje dziecko mówi ,,Zobacz co robię” oczekuje zainteresowania, zauważenia, nie nastawiaj się bardziej na oceny typu ,,Znakomicie, świetnie, super”, powiedź np.: ,,Widzę, jak wysoko się wspinasz”. Gdy oceniamy wysiłek dziecka, opisując to co robi, pozostawimy mu swobodę w ocenie swoich dokonań. - Zamiast używania etykietek ,,świetnie, super doskonale”; zaczynaj zdania od: ,,udało ci się, patrzę na ciebie, widzę, co robisz...”
- Formułuj zdania w drugiej osobie i odwołuj się do konkretów.
Zamiast pochwały ,,Joasiu bardzo ładnie postąpiłaś”, które nie odwołuje się do szczegółów dotyczących działania dziecka powiedź ,,Znalazłaś i oddałaś długopis koleżance. Pomogłaś jej”. - Nie nadużywaj sformowań oceniających, jednak od czasu do czasu nie zaszkodzą, częściej stosuj pochwały opisujące.
- Używaj pochwał opisujących wartości: ,,To było użyteczne”; ,,To było rozsądne”, ,,Okazałeś uprzejmość”.
Za co należy chwalić?
- Za atuty i mocne strony
- Za wysiłki, postępy i dokonania
- Za to, że dziecko współpracuje z innymi.
Mała sonda - Czy dzieci lubią być chwalone?
Maksio, 6 lat
- Jesteś chwalony - tak.
- Za co? - czasami dużo sprzątam
- Jak się wtedy czujesz? - dobrze
- Czy to jest przyjemne uczucie? - tak
- Dostajesz kary? - czasami tak
- Kary są w porządku? - nie
- Myślisz, że chwalenie jest lepsze od karania? - tak
- Dlaczego? - kara to siedzenie w pokoju
- Dzieci trzeba chwalić? - jak coś dobrze zrobią, to tak
- A ty chwalisz kogoś? - tak
- Kiedy chwalisz tę osobę? - jak nie mogę czegoś narysować, a tata albo mama mi pomagają.
Mateusz, 6 lat
- Rodzice Ciebie chwalą? - tak
- Za co Ciebie chwalą?- za sprzątanie, że zjadam obiad
- A lubisz jak ktoś Ciebie chwali? - lubię
- Co wtedy czujesz? - jest mi miło
- W przedszkolu Pani Ciebie chwali?- czasami tak
- A inne dzieci?- też.
Zuzia, 6 lat
- Co jest lepsze, chwalenie, czy karanie? - chwalenie
- Dlaczego? - bo to jest lepsze od kary
- A po co jest kara? - żeby ktoś przemyślał sprawę, jak jest niegrzeczny
- Kara działa dobrze, czy źle? - dobrze
- A ty jak reagujesz, kiedy ktoś cię chwali? - cieszę się
- Często jesteś chwalona? - czasami
- A przez kogo? - mamę i tatę, babcię i dziadka
- Jak czuje się ktoś, kogo nikt nie chwali? - bardzo smutno
- Dlaczego? - bo nie robi dobrych uczynków.
Kacper, 5 lat
- Jak się czujesz, kiedy ktoś cię chwali?- świetnie
- A co jest lepsze - chwalenie czy karanie? - chwalenie
- Czy kara dobrze działa? - nie
- Dlaczego? - bo kara źle działa, znowu można być niegrzecznym
- Kto Cię chwali?- tata i mama
- Dlaczego pochwały są potrzebne? - żeby być grzecznym
- W przedszkolu Pani Ciebie chwali? - tak
- Za co? - za bycie grzecznym, że jestem miły, że nie biję dzieci.
Opracowała :mgr Anna Meyka
na podstawie tekstu A. Gutek., Kiedy pochwała bywa szkodliwa oraz I. Farenholc ,,Bez pochwał dziecko czuje się okropnie”, ,,Sens” - magazyn psychologiczny, nr 2 (luty) 2010 r.